Veel gestelde vragen

Heb ik een verwijzing nodig?

Nee, sinds 1 januari 2006 heeft u geen verwijzing meer nodig. Wij bepalen tijdens een screening (het 1e bezoek) of uw klacht geïndiceerd is om door een fysiotherapeut behandeld te worden. Zo niet dan zullen wij u natuurlijk adviseren welke stap u volgens ons dan het best kunt nemen. Als u wel geïndiceerd bent zullen wij, met uw toestemming, contact onderhouden met uw huisarts over uw klacht en het klachtenbeloop.

Wat is een behandeling manueel therapie?

De behandeling bestaat uit het toepassen van specifieke passieve mobiliserende bewegingen. Meestal is zacht trekken of duwen tegen de lichaamsdelen voldoende en soms is een gedoseerde impulstechniek nodig. Hierbij worden de gewrichten sneller bewogen waarbij men soms een knappend geluid hoort. Dit wordt niet als pijnlijk ervaren en het effect is vaak direct merkbaar door toename in de bewegingsvrijheid en vaak een afname van de pijn.

Wat zijn indicaties voor manueel therapie?

Hoofd-/nekpijn
Nek-/schouderklachten met eventueel uitstraling naar de armen en handen.
Hoge rugklacht, al dan niet met uitstraling naar de benen.
Bepaalde vormen van duizeligheid.
Heup-/en knieklachten
Kaakklachten (CMD =Cranio Mandibulaire Dysfunctie. Dit kan gecombineerd gaan met nekklachten.
Huilbaby’s / Kiss kinderen.

Wat is BPPD of draaiduizeligheid?

BPPD is een kortdurende draaiduizeligheid die wordt uitgelokt door een standverandering van het hoofd. In de dagelijkse praktijk manifesteert zich een BPPD vooral bij het omdraaien in bed, gaan liggen in bed of omhoog kijken. De klachten worden veroorzaakt door losgeraakte oorsteentjes (statolieten) die terecht komen in de halfcirkelvormige kanalen. Normaal worden deze kanalen alleen geprikkeld door bewegingen van het hoofd.

Hoe wordt BPPD behandeld?

BPPD is goed te behandelen. De behandeling start met de Dix-Hallpike test om vast te stellen of er sprake is van BPPD. Tijdens de test gaat u op de bank zitten daarna zal de fysiotherapeut u helpen om  zo snel mogelijk te gaan liggen met het hoofd achterover en naar links of rechts gedraaid. Wanneer u tijdens de test duizeligheids klachten ervaart  en de ogen snel heen en weer bewegen zal de test gevolgd worden door kiep oefeningen ook wel de Epley manoeuvre genoemd. Daarbij helpt de fysiotherapeut u een aantal malen achterover te kiepen zodat de oorsteentjes verplaatst worden vanuit de gevoelige kanaaltjes naar het deel van het oor waar ze geen klachten meer veroorzaken.

Voor wie is oncologische revalidatie bestemd?

Dit progamma is geschikt voor iedereen bij wie de diagnose kanker is gesteld ongeacht of u in de fase van de curatieve behandeling zit of na afronding van de behandeling. Ook in de ziekte- en symptoomgerichte fase waarin de revalidatie meer gericht is op het optimaliseren van de fysieke conditie en de kwaliteit van leven, kan fysieke training een positieve bijdrage leveren.

De Fysiotherapeuten

Faradaystraat 2

2014 EN Haarlem

Mail: info@defysiotherapeuten.nl

Website: www.defysiotherapeuten.nl

Openingstijden:

ma t/m vrij van 8.00 uur tot 22.00 uur.

CKR Geregistreerd