De meest gemaakte fouten tijdens het fitnessen

1. Starten zonder plan.

Als je van start gaat zonder duidelijk doelstellingen voorop te stellen, dan bestaat de kans dat je snel gefrustreerd zal zijn.

Oplossing: Bepaal duidelijke doelstellingen die je dagelijks kan bereiken, wij fysiotherapeuten kunnen je daar goed bij helpen.Met kleine overwinningen bouw je het momentum op, zodat je op termijn grotere doelstellingen kan bereiken zoals een betere gezondheid of een lager lichaamsgewicht. Bepaal welke doelstellingen het beste in je programma passen. Overleg met je trainer, coach of je sportpartner om tot een duidelijk plan te komen. Zet je plan op papier, stel herinneringen in op diverse manieren en betrek je familie en vrienden bij je verhaal, zodat je je verantwoordelijkheidszin aanspreekt.

 

2. Ga niet meteen overdrijven.

De kans bestaat dat je je spieren, banden en gewrichten gaat overbelasten, omdat ze niet hebben kunnen wennen aan de belasting.

 

Oplossing: Langzame opbouw met korte eenvoudige oefeningen en niet meteen starten met een zeer uitdagende oefening. Richt je aandacht op het juist uitvoeren van eenvoudige oefeningen  voor je start met ingewikkelde oefeningen. Uw fysiotherapeut kan U helpen bij het bepalen en beheren van uw oefeningen, zodat u zichzelf niet overbelast.

 

3. Kijk niet teveel op de klok.

Soms hoor je wel eens dat je minstens een uur moet trainen om resultaat te boeken. Dat is echter niet altijd haalbaar, zeker niet wanneer je rekening moet houden met kinderen of een full time baan.

 

Oplossing: Haal het meeste uit de tijd die beschikbaar is. 20 Minuten trainen is uiteraard veel beter dan helemaal niet trainen. Wat telt is dat je een flexibele en aangename routine vindt die past bij je levensstijl. Als je daarin slaagt, is de kans groot dat je het zal volhouden. Ook hierbij is weer belangrijk dat je bepaalt wat je doel is, want als je doel niet past bij de tijd die je vrijmaakt om te trainen dan kan dat een frustratie opleveren, omdat je je doel niet haalt.

 

4. Overdreven veel eten na het sporten.

Wie goed gesport heeft, heeft wel eens de neiging om te denken dat er nu wel wat extra calorieën bij kunnen. Als je echter teveel eet, loop je het risico dat je al je inspanningen teniet doet.

 

Oplossing: Veel experts op gebied van gewichtsverlies zien hierin de belangrijkste verklaring voor het feit dat sommige mensen meer gaan wegen zodra ze starten met sporten. Wees je bewust van je eetgewoontes en let op vooral na het sporten. Na het sporten heb je immers vaak extra honger, maar je doet er goed aan niet meer te eten dan gebruikelijk. Voor gerichte voedingsinformatie neem eens contact op met de voedingsdeskundige (zie bij de Fysiotherapeuten onder specialismen) in uw sportschool.

 

Bron: Life Fitness

 

Contact

De Fysiotherapeuten

Faradaystraat 2

2014 EN Haarlem

Tel: 023-5248624

Mail: info@defysiotherapeuten.nl

Website: www.defysiotherapeuten.nl

Openingstijden:

ma t/m vrij van 8.00 uur tot 22.00 uur.

CKR Geregistreerd